اعضای هیات علمی

بازگشت

تصویرشناسی

آشنایی با نحوه ارایه تصویر ایران و ایرانی در آثار نویسندگان غربی، به ویژه نویسندگان سیاح فرانسوی و نیز آشنایی دانشجویان با بعد تاثیر گذاری ادبیات فرانسه در ادبیات ایران و بازتابهای آن

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

دانشگاه شهید چمران اهواز

معاونت آموزشی و تحصیلات تکمیلی

طرح درس ویژة درس‌های تحصیلات تکمیلی دانشگاه

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

آدرس ایمیل:

akhanyab@yahoo.fr

مرتبة علمی:

استادیار

نام و نام خانوادگی استاد:عادل خنیاب نژاد

نیمسال تحصیلی:

اول99ـ98

 

گروه:زبان و ادبیات فرانسه

دانشکده:ادبیات و علوم انسانی

تعداد واحد: 2

نام درس:

تصویرشناسی

 دورة تحصیلی:دکترا

 

جایگاه درس در برنامة درسی دوره:

درس نطری ـ نیمسال سوم

 

هدف کلی:

 

شناخت کلی اصول تصویرشناسی و کاربرد امروزی آن در ادبیات

 

 

 

 

اهداف یادگیری:

 

 آشنایی با نحوه ارایه تصویر ایران و ایرانی در آثار نویسندگان غربی، به ویژه نویسندگان سیاح فرانسوی و نیز آشنایی دانشجویان با بعد تاثیر گذاری ادبیات فرانسه در ادبیات ایران و بازتابهای آن

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

رفتار ورودی:

 

مواد و امکانات آموزشی:

کتابها و مقالات تخصصی به ویژه فرانسوی و نیز ایرانی نوشته شده با موضوع تصویرشناسی

 

 

 

 

 

روش تدریس:

 

نظری.

خواندن منابع مربوطه و ارایه توضیحات برای درک مطالب ضروری توسط استاد، تلاش در ایجاد سوال در خصوص مطالب مطرح شده در ذهن دانشجو و ترغیب او برای پرسش و شرکت در بحث...، ارایه نمونه های پژوهشهای انجام شده در زمینه درس مربوطه و بررسی آنها؛ باز کردن افقهای جدید تحقیقاتی در زمینه موضوع درس برای دانشجو و آماده سازی او برای انجام تحقیقات آینده...   

 

 

 

 

 

وظایف دانشجو:

حضور فعال در کلاس و مطالعه منابع مربوطه، شرکت در بحث های کلاس، آماده کردن بخشهایی از دو تا از منابع معرفی شده برای این درس و ارایه حداقل دو سمینار کلاسی درباره آنها و پاسخ به سوالاتی که از او می شود، ارایه یک تحقیق کتبی در رابطه با موضوع درس برای پایان ترم، گذراندن امتحان پایان ترم.

 

شیوه آزمون و ارزیابی:

آزمون کتبی پایان ترم ـ ارایه سمینار شفاهی و نیز تحقیق کتبی به عنوان فعالیت کلاسی توسط دانشجو

 

 

منابع درس:

 

در سرفصل مصوب منابع بسیاری برای این درس معرفی شده است، از جمله:

- L’Image, Jacques Aumont, 1999.

- La Perse dans la littérature française du XVIII s., Olivier Bonnerot, 1988.

- « De l’imagerie culturelle à l’imaginaire », in Précis de Littérature comparée, P. Brunel et Y. Chevrel, 1989

- La Littérature comparée, Y. Chevrel, 1989.

- Essais d’imagologies…, Markus Foti, 2004.

- L’Orient dans la littérature française au 17e et au 18e siècle, P. Martino, 1970.

- L’Iran dans la littérature française,  N. D. Samsami, 1936.

- De Sa’di à Aragon, J. Hadidi, 1999.

- Littérature générale et comparée, D. H. Pageaux, 1994.

- « L’imagologie littéraire : essais de mise au point historique et critique », in Revue de la littérature comparée n°3, J. M. Moura, 1992.

- « Une perspective d’étude en littérature comparée : l’imagerie culturelle », D. H. Pageaux, 1981.

- « Orientalisme littéraire », in Grand Atlas des littératures, D. H. Pageaux, 1990.

ـ از سعدی تا آراگون، جواد حدیدی، 1377.

ـ  شرق در ادبیات فرانسه، ژان پیر مارتینو، ترجمه و تلخیص جلال ستاری، 1381.

ـ شرق شناسی، ادوارد سعید، ترجمه دکتر عبدالرحیم گواهی، 1371.

ـ صد سال داستان نویسی ایران، حسن میر عابدینی، 1377.

...

همکاران ارجمند می‌توانند برای آگاهی بیشتر درباره روش‌ها و فنون تدریس و به‌ویژه روش تهیه طرح درس، نگاه کنند به: حسن شعبانی، مهارتهای آموزشی و پرورشی (روشها و فنون تدریس)، 2 جلد، تهران: سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها (سمت)، 1390.

 

 

هفتة یکم

(23/6/98 تا 29/6/98)

 

Définition de l’imagologie

Images,

Images comparatiste

Du mot à l’image

 

هفتة دوم

(30/6/98 تا 5/7/98)

 

L’image ou la relation hiérarchisée

L’image comme scénario

Domaine de l’imagologie

Types littéraires

 

 

هفتة سوم

(6/7/98 تا 12/7/98)

 

Imagologie et identité

Imagologie et exotisme

Imaginaire et histoire de l’imagination

La rencontre critique

 

 

هفتة چهارم

(13/7/98 تا 19/7/98)

 

De l’imagerie culturelle à l’imaginaire

Une perspective d’étude en literature comparée: l’imagerie culturelle

 

 

هفتة پنجم

(20/76/98 تا 26/7/98)

 

L’image d’un people étranger dans une littérature donnée

Influence de l’étranger

Influence d’un pays sur un seul auteur

Influence d’un pays sur l’ensemble d’une littérature donnée

Les caractères de l’imagerie relative aux peuples étrangers

 

هفتة ششم

(27/7/98 تا 3/8/98)

 

L’Orient dans la littérature française  au dix-septième et au dix-huitième siècle (P. Martino)

 

هفتة هفتم

(4/8/98 تا 10/6/98)

 

L’Iran dans la littérature française (N. D. Samsami)

La perse dans la littérature française du XVIIIe siècle (O. Bonnerot)

هفتة هشتم

(11/8/98 تا 17/8/98)

 

De Sa’di à Aragon

L’accueil fait en France à la littérature persane (1)

هفتة نهم

(18/8/98 تا 24/8/98)

 

 

De Sa’di à Aragon

L’accueil fait en France à la littérature persane (2)

Sa’di et son œuvre dans la littérature française

 

هفتة دهم

(25/8/98 تا 1/9/98)

 

 

Etude d’un exemple du récit de voyage (celui du Chevalier Chardin) et analyse de la manière par laquelle il présente l’Iranien dans son livre. 1

هفتة یازدهم

(2/9/98 تا 8/9/98)

 

 

Etude d’un exemple du récit de voyage (celui du Chevalier Chardin) et analyse de la manière par laquelle il présente l’Iranien dans son livre. 2

(Suite)

 

 

هفتة دوازدهم

(9/9/98 تا 15/9/98)

 

Etude et analyse d’un exemple d’un ouvrage français inspiré par les récits de voyage ; Lettres philosophiques de Voltaire, ou Le Fou d’Elsa de Louis Aragon.

 

هفتة سیزدهم

(16/9/98 تا 22/9/98)

 

Etude et analyse d’un exemple d’un ouvrage persan écrit sous l’influence des écrivains français, comme les premières pièces de théâtre d’Akhoundzadeh ou bien Récit de voyage d’Ebrahim Beig.

 

 

هفتة چهاردهم

(23/9/98 تا 29/9/98)

 

Exposé oral de l’étudiante

Discussion

هفتة پانزدهم

(30/9/98 تا 6/10/98)

 

Exposé oral de l’étudiante

Discussion

 

هفتة شانزدهم

(7/10/98 تا 13/10/98)

 

Séance de clôture, révision, discussion libre et (ou) sur les sujets de recherche sur l’imagologie,…